Test w warunkach polowych

PV Modules

Praktyczne porównanie modułów Mono, Poly, PERC i Dual PV.

Realtime data
-- -- Czas lokalny
Installation date: 09-03-2020
--
--
--
--
--
--
--
Nasłonecznienie
Rumunia
44°17'59.9"N
26°11'29.7"E

Mono

2500Wp --
Total solar yield: --

Split-cell

2500Wp --
Total solar yield: --

Poly

2500Wp --
Total solar yield: --

PERC

2500Wp --
Total solar yield: --

* Niniejszy test jestpróbą terenową, a wyniki dotyczą tej indywidualnej instalacji w danym miejscu,Prosimy zasięgnąć języka na temat najlepszego rozwiązania w Waszej sytuacji, gdyż wyniki mogą się różnić zależnie od warunków środowiskowych.

Mała łódź

Rozkosz żeglowania

Wyładunek łodzi i przyczepy i postawienie jej na wodzie to czysta magia. Nieważne, czy wybierasz się na ryby, poćwiczyć wakeboarding, czy też planujesz odwiedzić kilka wysp, żeglowanie oznacza wolność. Pragniesz doświadczać tego samego uczucia, gdy chodzi o zasilanie. Wolność doładowania telefonu czy słuchania ulubionej muzyki w dowolnym miejscu. Inteligentne systemy zasilania firmy Victron zapewniają taka swobodę na każdej małej łodzi.

Plan Optymalnej Energii

Wyobraź sobie, że zapraszasz kolegę na weekendowy wypad na ryby. Zewnętrzny silnik zabiera waszą łódkę na środek jeziora. Połów będzie waszą kolacją przed rozbiciem namiotu na pobliskiej wysepce.

Rozważmy plan Optymalnej Energii, który zapewni Ci komfort podczas takiej wyprawy.

Produkcja na własny użytek

Ile potrzebujesz?

Nawet niewielka łódź zależna jest od urządzeń elektrycznych. Cały osprzęt elektryczny wymaga zasilania prądem stałym, lecz potrzebne jest jeszcze gniazdo z prądem zmiennym do ładowania komórki czy laptopa. Wszystkie elektryczne urządzenia zużywają określoną ilość watów, których zsumowanie to tylko połowa rozwiązania. Czas ma równie istotne znaczenie. Łódź może mieć oświetlenie o łączniej mocy 100 watów, lecz światła włączone są tylko przez określony czas. Mała lodówka potrzebuje 50 watów, lecz włączona jest przez całą dobę.

Dla ilustracji przedstawiamy w skrócie 2 przykłady instalacji w oparciu o „normalną” i „intensywną” eksploatację.

0,6 - 1,2 kWh / dziennie

„Normalny” i „intensywny” profil zużycia energii. Dowiedz się więcej

Dowiedz się więcej

Przykład 1

Oświetlenie może zużywać 100 W na godzinę, lecz włączone jest tylko przez 4 godzinny dziennie.
100W x 4 godz. = 0,4 kWh / dziennie

Przykład 2

Lodówka zużywa 50W na godzinę, lecz włączona jest z przez cały dzień (faktycznie chłodzenie trwa przez ½ dnia)
50W x 24 godz./2 = 0,6 kWh / dziennie

Magazynowanie i przetwarzanie energii

Ile energii należy zmagazynować?

Nie chcesz, by silnik pracował cały czas. Wypłoszy przecież wszystkie ryby. Rozwiązaniem jest zmagazynowanie energii w akumulatorze (bytowym), którą inwertor przekształci w prąd o napięciu 230V. Akumulator można ładować z brzegowego źródła zasilania lub alternatora podczas wyprawy. Jeśli planujesz kilkudniowe wyprawy, akumulator powinien mieć wystarczającą pojemność, by zapewnić zasilanie przez 48 godzin.

x 2

Pojemność magazynowa akumulatora litowego powinna wynosić dwukrotność dziennego zużycia energii.

x 4

Z uwagi na o ± 50% mniejszą obciążalność udarową, pojemność magazynowa akumulatora ołowiowo-kwasowego powinna być czterokrotnie większa od dzienne zużycia energii.

Przetwarzanie

Moc inwertora należy zaplanować tak, by nieprzerwanie dostarczał energii na średnim poziomie, oraz poradził sobie z oczekiwanym skokowym poborem mocy, z czym nasze inwertory radzą sobie doskonale (przeciętnie 2 x swojego prądu ciągłego).

Generowanie energii

Skąd pochodzi energia?

Do wyboru jest kilka możliwości wytworzenia energii potrzebnej na całą wyprawę. Przede wszystkim, można skorzystać z portowego źródła zasilania. Lub - jeśli zabierasz łódź do domu na przyczepie - akumulator możesz podłączyć do gniazda w garażu. Na wodzie możesz korzystać z alternatora silnika łodzi.

Źródła zasilania

Ładowarka akumulatorowa
10A - 30A
Alternator
35A - 70A

Profil mocy

Normalne i intensywne profile zasilania w kWh, w oparciu o dzienne zużycie energii, które należy zrównoważyć ilością wytwarzanej energii.

Bateria akumulatorowa w Ah, podwójna pojemność przy korzystaniu z akumulatorów ołowiowo-kwasowych.

Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje najnowszych technologii i przez to nie wyświetla prawidłowo tej sekcji. Rozważ użycie nowszej przeglądarki.

Kompletna instalacja

Dokładniejszy obraz

Jak profil mocy przekłada się na instalację? Przedstawiamy nasze sugestie dotyczące przeciętnej, niewielkiej łodzi.

Akumulator bytowy:

Ładowanie

AC devices

Devices you bring on board usually need an AC outlet. Think of:

  • Phone charger
  • Laptop
  • Drone batteries

Battery charger

As the name suggests: the battery charger recharges the boat’s battery when plugged into shore power. At the same time the Victron battery chargers will also power the boat’s electrics.

All Victron battery chargers operate automatically. You can safely keep them connected to the battery all the time, even when the boat is not in use. Waterproof chargers are also available.

Battery Monitor

A battery monitor is like a "fuel gauge" for your battery. It records how much power is consumed and charged. The battery monitor calculates the state of charge, remaining capacity and time till empty. The battery voltage does not give an accurate indication of how full the battery is. A battery monitor does.

Victron battery monitors keep track of historical data, like the number of charging cycles, deepest discharge, highest voltage, lowest voltage and so on. It will alert you to critical conditions such as low voltage or low charge. The smart monitor can even shut down the entire power supply to avoid expensive battery damage.

Choosing a BMV:

  • Choose a BMV 700 battery monitor if you want to monitor the house battery and don’t need a Bluetooth connection.
  • Choose a BMV 702 battery monitor if you want to monitor both the house battery and the starter battery, and you don’t need a Bluetooth connection.
  • Choose a BMV 712 battery monitor if you want to monitor both the house battery and the starter battery via Bluetooth on a smartphone or tablet.

BatteryCombiner

The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.

When the Voltages of the starter and house batteries are the same, use a Cyrix: its current rating should be equal or bigger than the current rating of the alternator. If the house battery is Lithium and the alternators Amperage is smaller than the house battery, or when the Voltages of the starter and house battery are different: use a Orion or Buck-Boost.

BatteryProtect

Discharging your battery too far will damage it. Adding a Victron BatteryProtect will disconnect the boat’s electronics when the battery voltage drops below a pre-set level. It will also automatically reconnect everything when the battery is sufficiently recharged.

There is more to a Victron BatteryProtect. Built-in shutdown delays ensure vital electronics aren’t disconnected in error, i.e. when starting the engine causes a short drop in voltage.

BMS 12/200

The BMS 12/200 is a dedicated battery management system (BMS) that protects Victron Smart 12,8V LFP batteries against deep discharges, overcharging and high temperatures with up to 200 Amps maximum DC current. When critical values are exceeded, the BMS acts immediately: loads are disconnected physically in case of a deep discharge and charging is stopped when there is a risk of overcharging. High temperatures trigger an immediate end to both charging and discharging.

This is the only BMS that can be directly connected to an alternator, protecting them from overload/overheating. This works with a combination of an AB fuse (rated in accordance with the expected max load current of the alternator) and an internal programmable input (which limits the input current electronically to 80% of the AB fuse).

Please check your manufacturer for the maximum charging current of your alternator and size AB fuses of the BMS 12/200 accordingly, see manual.

When different Lithium batteries & higher voltages are used, other solutions are needed, such as the VE.bus BMS and Lynx-Ion.

See our bigger boat types to see a bigger Lithium system and BMS See more info on alternator charging Lithium (and not blow them up)

Boat engines

Small motor boats rely on their engine to get the job done. Their engine comes with an alternator to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc.

Once the starter batteries are recharged, the engines can also recharge the house battery and power the boats electronics. When the engine is used the majority of the day, there will always be enough energy generation to compensate the daily consumption. However, when the boat isn’t used over time, batteries might run dead eventually. Our battery chargers take excellent care of your batteries when in the harbour or garage.

Boat Electronics

A small boat will have several electronic devices; they all run of the house battery. Think of:

  • Boat control panel
  • Log/depth sounder
  • Chart-plotter or GPS
  • VHF Radio
  • Navigation lights
  • Pump – Bilge, deck wash
  • Fridge
  • Interior lighting
  • Music player
  • Bait Tank – Recirculating
  • Electric Fishing Reels/winches

House battery

The house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

House battery

The house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

Inverter

An inverter creates AC power from a DC source. It lets you use devices on board that need a regular AC outlet.

The inverter needs to be big enough to handle the maximum AC load you want to bring on board. If the load exceeds 375 VA, you might consider a combined inverter/charger instead. Models start at 500 VA.

Starter Battery

The starter battery is needed to start your boat’s engine. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter battery should always be ready to go. It’s best to isolate the starter battery from all other electrical circuits on board, so it cannot be accidentally drained of power, with a BatteryCombiner.

Shore Power

Either in the marina or back home you’ll hook the boats charger up to shore power to recharge the battery. Shore power can also be used for maintenance and to run large AC loads.

VictronConnect

All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to indicators like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.

See what the VictronConnect app can do
Przykłady instalacji

Ilość zużywanej energii jest różna na poszczególnych łodziach, nawet na niewielkich, zależnie od potrzeb ich właścicieli. Oto dwa przykłady - z normalnym i intensywnym dziennym zużyciem energii - Planu Optymalnej Energii dla małej łodzi.

Prosimy zwrócić uwagę, że podczas planowania i montażu optymalnego rozwiązania należy wziąć pod uwagę większą ilość czynników: Twój Profesjonalista Victron z przyjemnością w tym pomoże.

Rozważ użycie nowszej przeglądarki, by móc poprawnie wyświetlić tę szczegółową tabelę i całą sekcję.

Normalne
Większe
Otwarta łódź motorowa, łódź wędkarska, łódź wakeboardowa ± 19-26 stóp.
Taka sama łódź, lecz użytkowana bardziej intensywnie: dłuższe okresy na wodzie, większy komfort dla osób na pokładzie.
Produkcja na własny użytek
Dzienne zużycie energii
0,6 kWh
1,2 kWh
Moc szczytowa
400 W
900 W
Magazynowanie i przetwarzanie energii
Victron Phoenix
12/250
12/500
BatteryProtect
65A
Zastąpiony przez 12/200 BMS w przypadku akumulatora litowego 12,8V
100A
Zastąpiony przez 12/200 BMS w przypadku akumulatora litowego 12,8V
Akumulator bytowy
110Ah 12V AGM
lub 60Ah 12,8V Lithium
220Ah 12V AGM
lub 100Ah - 150Ah 12,8V Lithium
BatteryCombiner
Cyrix 120A
lub 12/200 BMS* w przypadku Lithium 12,8V
Cyrix 120A
lub 12/200 BMS* w przypadku Lithium 12,8V
Generowanie energii
Alternator
35A - 70A
35A - 70A
Moc znamionowa zasilania brzegowego 230V
16A
16A
Ładowarka akumulatorowa (z brzegu)
Ładowarka Blue Smart 12V, 10A do 15A
Ładowarka Blue Smart 12V, 20A do 30A
Wyposażenie dodatkowe
Dostępne wyposażenie dodatkowe
Monitor akumulatorowy BMV-712 Smart
Monitor akumulatorowy BMV-712 Smart
Pokaż pełną listę

Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje najnowszych technologii i przez to nie wyświetla prawidłowo tej sekcji. Rozważ użycie nowszej przeglądarki.

Poznaj krainę energii portowej

Znajdź lokalnego przedstawiciela handlowego

Profesjonaliści Victron, działający w ramach naszej globalnej sieci lokalnych ekspertów, z chęcią pomogą w zbudowaniu systemu optymalnego dla Twoich wymagań i planów.

Polegaj na naszym ogólnoświatowym serwisie

Zasadniczą sprawą dla nas wszystkich w firmie Victron jest to, by klientów obsługiwać i służyć im pomocą szybko i w kompetentny sposób. Dlatego Profesjonaliści Victron w naszej globalnej sieci znani są z najwyższego poziomu wiedzy oraz poświęcenia, by napraw dokonywać w możliwie najkrótszym czasie.

Możesz zatem rozpocząć lub kontynuować swoją podróż, bez względu na port docelowy.